Over ons
Bewust duurzaam
De Reclamemakers vindt het haar verantwoordelijkheid om zo duurzaam mogelijk te ondernemen. We kiezen bewust voor de meest duurzame materialen en technieken. Dat is niet alleen minder belastend voor het milieu, u kunt ook extra lang gebruik maken van de producten die wij voor uw maken. Daarbij kiezen we voor innovatieve oplossingen. Het MVO-beleid is een speerpunt binnen onze missie en is gebaseerd op de waarden People, Planet en Profit.
People: de mens centraal
De mens staat centraal in onze dagelijkse bedrijfsvoering. Daarom investeren we in het welzijn en de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers en hun omgeving. Groeikansen bieden we volgens het ‘leven lang leren’-model. We hebben werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het zogenaamde ‘social return’, bijvoorbeeld het instromen van ouderen vanuit een WW-uitkering in het werkproces, is bij ons realiteit. Zo dragen we bij aan een betere samenleving. In de werkcultuur van De Reclamemakers krijgt iedereen de gelegenheid zijn of haar talenten en vaardigheden te ontwikkelen. Diversiteit is hierbij waardevol. Als veel verschillende mensen samenwerken, presteren ze beter. Onze diverse teams zijn creatiever en hebben een groter probleemoplossend vermogen, met innovatiekracht als resultaat. Diversiteit zorgt voor verrijking binnen onze teams, een open sfeer, verhoogde motivatie en duurzame inzetbaarheid. Daarnaast zijn wij een door SBB officieel erkend leerbedrijf voor stagelopers: BBL- en BOL-leerlingen.
Planet: duurzaam gebruik van materialen en producten
Indien materialen herbruikbaar zijn nemen we dit altijd mee in ons advies aan de klant. Een aluminium frame van een huidige lichtreclame kan bijvoorbeeld vaak met wat (kleine) aanpassingen opnieuw gebruikt worden waardoor deze weer jaren mee gaat. Ons textiel is gemaakt van 100% gerecycled pet. Gebruikte PET-flessen worden op een waterbesparende manier gereinigd, versnipperd tot vlokjes en verwerkt tot granulaat. Dit wordt gesmolten, omgezet in vezels, gesponnen tot garen en uiteindelijk verwerkt tot nieuw textiel: 100% gerecycled, 100% planetproof.
Ons printwerk voeren wij uitsluitend uit met milieuvriendelijke (‘groene’) inkten van HP op milieuvriendelijke latexprinters. Daarbij gebruiken we, in nauwe samenwerking met onze leverancier 3M™, de allernieuwste generatie PVC-vrije folies: de flexibele 3M™ Envision™ Film. Deze folies zijn milieuvriendelijk door het ontbreken van PVC en ftalaten en daardoor uitermate geschikt als onderdeel van ons duurzaam milieubeleid. De folie beprinten wij in eigen huis met uitsluitend milieuvriendelijke latexinkten. Watergebaseerde latex-inkten bieden een gezondere oplossing voor het printen van bestickering met voordelen voor zowel onze werkplek als voor u. De inkten hebben zowel het Ecologo label als het Greenguard Gold label. Ze hebben een geringere impact op het milieu en zijn arm aan schadelijke chemicaliën die de kwaliteit van de lucht aantasten. De inkten zijn bovendien niet ontvlambaar en nikkel- en PVC-vrij. Op onze kantoor- en productieafdelingen printen wij op FSC-papier.
Naast onze duurzame producten hebben wij inmiddels een volledige milieustraat bij ons pand gerealiseerd. Nagenoeg alle verkochte materialen gaan bij ons in recycling. Omdat wij producten aanbieden die duurzaam zijn, vinden wij het ook correct om onze structuur hierop aan te passen. Afvalstromen zoals inkt, toner, papier, plaatmateriaal, metalen en verlichtingsbronnen scheiden wij in onze eigen milieustraat. Daarnaast nemen wij deel aan een rugpapier recycling programma. Alle folies worden geleverd op rugpapier. Dit rugpapier dient alleen voor de verwerking en het transport van de folie. Bij montage blijft dit over en kan het daarna naar de afvalverwerker. Dit is niet alleen een forse belasting voor het milieu, maar ook een flinke kostenpost. In plaats van het rugpapier weg te gooien, recyclen wij het. Het recyclingbedrijf verwerkt ons oude rugpapier weer tot nieuw (rug)papier. Dit leidt tot een verlaging van de CO2 voetafdruk, een besparing van afvalkosten en een vermindering van watergebruik. Verder maken we bij het verwerken en afvoeren van ons afval zo veel mogelijk gebruik van lokale partijen. Zo wordt op afroep het bedrijfsafval door mensen van een in de buurt gevestigde sociale werkplaats gescheiden in verschillende materiaalsoorten zoals aluminium, kunststof e.d. Maandelijks ledigen lokale recyclebedrijven in Utrecht e.o. de containers van ons gescheiden bedrijfsafval. Verpakkingsmaterialen gebruiken wij nauwelijks. Als wij verpakkingsmaterialen gebruiken, zijn het meestal de verpakkingsmaterialen van onze leveranciers die wij hergebruiken, zoals dozen en vulmateriaal. Voor het leveren van onze producten (her)gebruiken wij altijd verhuisdekens.
We hebben geïnvesteerd in een energiezuinig pand: ons bedrijfspand heeft energielabel A. Het energielabel A staat gelijk aan ‘zeer laag energieverbruik’ en is het groenste energielabel dat er is. Ook maken we tijdens het werk zoveel mogelijk gebruik van elektrische voertuigen, zoals: hoogwerkers. Hierdoor zorgen wij voor minder CO2 uitstoot.
Profit: productinnovaties en nieuwe technologieën
We vertalen de term profit ook wel in ‘prosperity’ (welvaart). Economische winst is nodig voor een verantwoorde bedrijfsvoering, wat vervolgens resulteert in maatschappelijke winst. Doordat wij winst maken, kunnen wij investeren in de mens, middelen en marktomgeving.